Vem jag är? Det ska jag berätta. Men det kommer ta tid.

Tistla Tirfing? Vad fan är det för namn, kanske ni undrar? Jo det ska jag ta och berätta - det är mitt alter ego. Det är mitt egenhändigt komponerade alias, för mitt magiska, innersta jag. Det är inte konstigare än så.
Tistla är en kvarleva från mina lite yngre år, när jag kände att jag inte passade in någonstans eller med någon eller några.  Ett minne från tiden då alla andra var bättre, vackrare och mer värdiga människor än jag, då jag kände mig som en ensam tistel på en äng, omringad på håll av otaliga vackra blommor.
Den som är bevandrad i fornnordisk mytologi känner kanske igen mitt alter ego-efternamn. Tirfing är namnet på ett sägenomspunnet svärd, smitt av dvärgar åt en rysk hövding vid namn Svafurlami. Denne hövding blev dödad av bärsärken Arngrim, i vars ägo Tirfing då föll. Arngrim höll till på Bolmsö, mittpunkten i Sagobygden, och han och hans tolv söner omtalas i Hervararsagan. Än idag pryder det flammande svärdet Tirfing Bolmsös sockenfana. Som en hyllning till mina rötter fick alltså Tirfing bli mitt efternamn.

Kommentarer
Postat av: Tommy

Det där tyckte jag var vackert skrivet!

2007-04-08 @ 22:42:18
URL: http://byertspenna.blogg.se
Postat av: jojje

nämen se där! tänkte ju fråga dig var ditt namn kom i från, det lät så spännande på något sätt. Och se det var de också!! :D Kraaaaam

2007-04-09 @ 23:36:23
Postat av: Maria

Hahaha! Gud så söt du äääääär!!! Kraam!

2007-04-11 @ 20:06:36
URL: http://issesblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0