VU1, fjärde dagen

VU1? Vad vara detta?
Självklart är det  en förkortning för "Väktarutbildning 1".
Har nu klarat av fyra av nio dagar. Det är jobbigt, men väldigt roligt. Otroligt duktig och bra kursledare. Oerhört kunnig. Väldigt bra på att förklara. Gör att allting blir intressant att lyssna på. Trevlig, rolig, charmig. Och snygg. :) Men framför allt väldigt duktig, som sagt.

Nåväl. De två första dagarna las det mesta krutet på det som kallas bevakningsjuridik. Och igår hade vi fys, vilket bl a innebar självskydd, gripandeteknik, handfängselanvändning samt batongträning.
---Jag vet. Visst är jag häftig? ;) ---
Har jäävligt ont i kroppen idag. Det var jobbigt som fan och jag grät verkligen av smärta igår. Men jag skulle inte vilja ha dagen ogjord (om jag fått välja...). Det var ju kul också. Och lärorikt.
Batongträningen var nog allra roligast, faktiskt. Och lära sig ta grepp på folk. :) Vid batongträningen sa vår instruktör "Känner ni att ni slår bättre om ni skriker samtidigt, så skrik för fan". Så då började ju folk att gasta. "VAKT! BACKA!" "VAKT! STANNA!" "VAKT! SLÄPP KNIVEN!" Och liknande saker. Jag höll mig till "VAKT! BACKA!" - och fick en komplimang av instruktören: "Bra röst! Jävligt skön röst!" :D Tack, sa jag. Och tack alla sånglektioner där jag lärt mig använda diafragman. :) Till skillnad från min partner som skrek som en liten flicka. ;)
Som sagt, grepp- och batongträning var väldigt roligt. Handfängsel kan tänkas verka kul, men det är SÅ satans svårt så det var inte särskilt kul, tyvärr. Det ser jättelätt ut i alla filmer - men det är fanimej trickfilmat. ;)

Vi var ganska möra allihop idag, kan ju tilläggas.

En dag till innan man får en paus, och drar till Stockholm för att se The Umbilical Brothers och förhoppningsvis kunna panikshoppa en kostym till spexets (aaargh!) oscarsgala på lördag. Sen en dag ledigt. Den ska jag använda till tre saker. Nej, fyra. Jag ska ta sovmorgon också. Men de tre sakerna jag ska göra sen är följande (utan inbördes ordning):
 - Repetera/plugga VU1-anteckningar från första veckan.
 - Plugga för att försöka klara av en uppgift till en fempoängskurs i litterär stilistik som släpar efter sedan i höstas.
 - Gå på allmänvisningen på slottet. Behöver all information jag kan få inför sommaren.
Som sagt, en dag ledigt.
Känns lite som att det är läge att säga GAH här nu.

...GAH!

Och sen bär det av igen för ytterligare fyra dagars VU1, med bl a brandbekämpning och sjukvård. Och slutprov...

Nu jävlar ska jag ta ett bad! :-D
Klart slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0