Glömde...

...en jävligt viktig sak, som faktiskt kan kopplas ihop med de båda första punkterna i förra inlägget. Dels klimatångest, dels att det väl ändå finns viktigare saker att ta itu med än att någon ritade en bild av en himla snubbe som nån annan snubbe jävligt långt borta har bestämt är en jävla gud eller nåt.

Den absolut främsta anledningen till att jag ofta tar bilen i stället för cykeln (i alla fall kvällstid), fast jag inte ska särskilt långt, är faktiskt inte att jag är lat - utan att jag är rädd för att bli överfallen och våldtagen.

Det där med våldtäkt alltså. Det är förmodligen ett av de största frågetecknen i min sinnevärld. HUR kan man göra en sån sak? Och en annan sida av det hela - VARFÖR görs inget åt det? Varför accepteras våldtäkt i det närmaste som ett naturligt inslag i samhället? Och HUR och VARFÖR kan vi gå med på att kvinnor i sin rädsla för att utsättas för detta blir allt mer isolerade hemma? (Jag är själv ett ypperligt exempel. Jag drar mig ofta för att gå ut efter att det har blivit mörkt.)
Är det så? Har kvinnors rättigheter och möjligheter blivit för många nu, så att vi måste lära oss vår plats igen, är det så? Är det därför "män" (de förtjänar inte att kallas det - riktiga män våldtar inte!) har börjat våldta allt mer till höger och vänster? "Nej, för fan, ni får ju rösta, nu får ni fan hålla er hemma efter solnedgången åtminstone! Annars jävlar ska vi minsann visa vår makt över er!"

Jag undrar bara.

Våldtäkt är det absolut vidrigaste som finns. Det är det jag är mest rädd för i hela världen. Förutsatt att världen inte smälter, förstås.


Kommentarer
Postat av: eBbA

Jag säger bara jävla helvetes patriarkat! Själv tycker jag det värsta av allt är att det är mitt fel om jag blir våldtagen för jag var ju ute sent och hade tajta byxor/högklackat/kort kjol/utsläppt hår/gick utmanande/var bara på fel plats vid fel tidpunkt... DET är fan skrämmande!

2007-09-23 @ 11:38:13
URL: http://ebbaluna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0